۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۱۰

موسوی لاری در کنگره حزب مردم سالاری:

تاکید بر برگزاری رفراندوم برای حل مسائل/ نبایدفضا به سمت تندروی برود

تاکید بر برگزاری رفراندوم برای حل مسائل/ نبایدفضا به سمت تندروی برود

عضو مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر برگزاری رفراندوم در کشور برای حل برخی مشکلات کشور گفت: مراجعه به آرای عمومی می‌تواند به حل بسیاری از مسائل اختلافی کمک کند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالواحد موسوی لاری عضو مجمع روحانیون مبارز در صبح امروز در سیزدهمین کنگره حزب مردم سالاری در تهران، با بیان اینکه موضوع تحزب و حرکت در چارچوب تشکیلات قانونی امری نهادینه شده در جمهوری اسلامی است اظهار داشت: اینکه قانون اساسی به احزاب و تحزب اهتمام داشته همواره موضوعی بوده است که نمی توانیم ادعا داشته باشیم که به خوبی عملی شده است.

وی افزود: برخی افراد و گروهها با نوعی شک و تردید به احزاب و تحزب می‌نگرند اما امروز هم آنهایی که نسبت به تحزب شک و تردید داشتند به این نتیجه رسیدند که تحزب راهی منطقی برای رسیدن به هدف است.

موسوی لاری با بیان اینکه در جمهوری اسلامی اصل وجود سلایق مختلف در قالب احزاب به رسمیت شناخته شده است افزود: ما باید راه و هدف را به خوبی انتخاب کنیم ولی پیمودن راه باید با استفاده از بهترین روش ها صورت گیرد. هدف ما این است که جامعه به بهترین وجه اداره شود و تحزب می تواند در این امر به ما کمک کند.

عضو مجمع روحانیون مبارز به شعار کنگره حزب مردم سالاری اشاره کرد و افزود: در این شعار که هم به اصلاحات و هم به اعتدال تاکید شده است باید به چند روش آن را قرائت کنیم. هم می توانیم بگوییم لازمه اصلاحات اعتدال است هم می‌توانیم بگویم اصلاحات لازمه اعتدال است و همچنین اصلاحات و اعتدال لازم و ملزوم هم هستند.

وی گفت: اصلاح طلبی در درون خودش این مسئله را نهفته دارد که با پرخاشگری نمی‌توان راه اصلاح طلبی را پیمود و باید با اعتدال گرایی که وسیله‌ای برای رسیدن به تبیین گفتمان است و نه خود گفتمان باید گفتمان اصلاحات را نهادینه کرد.

وزیر کشور دولت اصلاحات گفتمان اکثریت جامعه را گفتمان اصلاح طلبی دانست و تاکید کرد: تنها با پیمودن مسیر اعتدال می‌شود به گفتمان اصلاحات رسید.

موسوی لاری تصریح کرد: وقتی می‌گوییم اصلاحات یعنی می‌خواهیم زیر چتر قانون اساسی مشکلات را رفع کنیم و نمی خواهیم این چتر از بالای سر ما برداشته شود.

عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به اینکه در برخی از جاهها، قانون اساسی مورد بی مهری قرار گرفته است افزود: اگر این موارد نسبت به قانون اساسی برطرف شود جامعه به سمت اصلاحات می‌رود.

وی تاکید کرد: همه جامعه ما می توانند در سرنوشت خود سهیم باشند و در عرصه هایی مانند انتخابات شرکت کنند اما گاهی اوقات در نوع تلقی قوانین اشتباه صورت می‌گیرد.

موسوی لاری با طرح این سئوال که این حق انتخاب برای مردم چه زمانی می‌تواند ظهور و بروز پیدا کند تاکید کرد: آیا مقامات مسئول انتخابات اعم از ناظر و مجری باید افراد را احراز صلاحیت بکنند یا خیر؟ برخی از ابتدا به موضوع بررسی صلاحیت ها با عینک بدبینی نگاه کرده اند و شرط را بر عدم صلاحیت افراد می گذارند ولی در ادامه به اثبات صلاحیت آنها می‌پردازند.

عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: اما عده ای می گویند آنهایی که پایبند به قانون اساسی هستند و نظام را قبول دارند صلاحیت کاندیدا شدن و انتخاب شدن توسط مردم را دارند مگر اینکه بر اساس برخی مشکلات نتوانند در انتخابات شرکت کنند.

موسوی لاری با اشاره به  اعتقاد عده ای که می گویند مجریان و ناظران باید عدم صلاحیت فرد را کشف کنند، گفت: اصلاح طلبان این نظر را قبول ندارند و می گویند انتخاب کننده و انتخاب شونده حق شرکت در انتخابات را دارند. ما باید این مسائل را در این گونه جلسات و کنگره ها مطرح کنیم تا بتوانیم این تفکر را در جامعه نهادینه سازیم.

موسوی لاری همچنین با اشاره به موضوع رفراندوم در قانون اساسی گفت: قانون اساسی می‌گوید می شود به طور مستقیم از مردم نظر خواست و اینکه نمایندگان مجلس می توانند قانون تصویب کنند، در مورد موضوعات کشور نظر بدهند تنها با خواست مردم بوده است. چرا ما نمی توانیم این واژه را (رفراندوم) که قانون اساسی برای ما مشخص کرده است در اداره امور کشور بکار ببریم و چرا نمی توانیم بگوییم یک اتفاق در کشور از طریق رفراندوم انجام بشود یا نشود.

عضو مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: مراجعه به آرای عمومی می تواند کمک کند که بسیاری از موضوعات حل و فصل شود. آیا به عنوان مثال نمی توان این مسئله اختلافی بررسی صلاحیت افراد در انتخابات را با رفراندوم حل کرد. چرا نمی شود شرایط را به سمتی ببریم که بهره گیری از اراده ملت ممکن شود؟

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اصلاح طلبی یک سلسله ملزومات دارد که باید به آن پایبند بود گفت: اصلاح طلبی یک سلسله مشکلات هم دارد که اولین مسئله آن که مانع اصلاح طلبی است پرخاشگری و درگیری در جامعه است.

موسوی لاری افزود: یک عده نانشان در دعوا و درگیری است و تنها به این صورت می توانند فلسفه وجودی خود را نشان دهند. یک جریان در کشور وجود دارد که آرامش جامعه را به نفع خود نمی بیند و با لطایف الحیل می خواهد آرامش از جامعه بیرون برود.

عضو مجمع روحانیون مبارز گفت : ما باید در مقابل کسانی که می خواهند فضا را تند کنند بایستیم و اجازه ندهیم فضای کشور به سوی تندروی حرکت کند.

وی وی با اشاره به اختلاف سلیقه و نظر اصلاح طلبان در درون جریان اصلاحات گفت: برخی از اصلاح طلبان با یکدیگر اختلاف سلایق دارند اما باید مراقبت شود که اختلاف برداشت به اختلاف هدف منتهی نشود. احزاب اصلاح طلب باید این راهبرد را راهبرد اصلی خود تلقی کنند  و بدانند که حرکت اجماعی برای آنها جوابگو است.

موسوی لاری گفت: این جلسات وکنگره ها که با همت بالایی برگزار می شود باید جلسات منادی وحدت اصلاح طلبی باشد. اصلاح طلبان باید چهارچوب وحدت را مرور کنند و بدانند وحدت یعنی یک هدف مشترک و حرکت در یک مسیری واحد؛ هر جا از هم جدا بشویم دچار مشکل خواهیم شد.

کد خبر 2477653

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha